Gave til de yngste

Samleboksen «I eventyrland» inneholder fire flotte eventyrbøker som passer perfekt som dåpsgave eller bursdagsgave til de yngste. Bøkene kommer i en flott samleboks, som fint kan fungere som en «mini-bokhylle» til oppbevaring av bøkene.

Bøkene i Eventyrboksen

  • null

    Eventyrslottet – Klassiske eventyr

    Her kan man lese en rekke klassiske og kjente fortellinger fra hele verden. Bli med Askepott, Snehvit eller Katten med støvlene på deres eventyr. Følg Jack sin reise opp Bønnestengelen, eller Den stygge andungens fantastiske forvandling og mange flere perler fra eventyrenes verden.

  • null

    Kjerringa med staven – Sang og dikt

    Her kan man lese dikt og regler, synge kjente og kjære sanger som alle generasjoner vil dra kjensel på. Har man muligheten til å spille et instrument er det noter på alle sangene, slik at man kan ha en hyggelig musikk stund sammen. Musevisa, Bamsens fødselsdag, Trollmors vuggesang og mange flere sanger som vil vekke gode følelser hos liten og stor.

  • null

    Norske skatter – Klassiske fortellinger

    Her kan man lese en rekke av de store Norske eventyr skattene. Fortellinger av Bjørnstjerne Bjørnson, Jørgen Moe, Thorbjørn Egner, Alf Prøysen og Anne-Cath Vestly, for å nevne noen.

  • null

    Les med meg – Moderne fortellinger

    Her kan man lese en rekke moderne fortellinger som er hentet fra alle verdens hjørner. Fortellinger som vil få frem tanker og refleksjoner hos både liten og stor, men som fortelles med kjente og kjøre figurer, som Tante Sofie og Teskjekjerringa.

Fargeleggingsbok

I eventyrland fargeleggingsbok kan du fargelegge karakterene fra ditt favoritteventyr. Her er det bilder fra eventyrene Askepott, Hans og Grete, Rødhette + mange flere. I tillegg kan du tegne bokstaver og tall som passer for alle barn og unge. Klikk her for å bestille

12868-23
aktivitet_03
aktivitet_02

Barn og bøker – samhørighet og utvikling

Vårt evige fokus på temaet «barn og bøker», gjorde at vi fant denne artikkelen som er tidligere publisert av Psyk. spl. Elisabeth Lofthus på nettstedet https://www.kk.no. Les denne, og trekk lærdom …

God litteratur for barn er også god litteratur for voksne. Gjennom barnebøkene kan voksen og barn sammen få gode opplevelser. Lesestunden styrker samhørigheten og gir barnet en rolig stund med nærhet til mamma eller pappa. Ofte er det en god fysisk kontakt mellom voksen og barn ved lesestundene. Barnet sitter ofte på fanget, eller tett ved siden av den som leser. Noen leser også på sengekanten, kanskje som et fast legge-rituale. Du leser sammen med barnet og ikke bare for barnet.

Lesing er også en intellektuell beskjeftigelse som krever ro og konsentrasjon. Ved å gi ditt barn bøker og å skape interesse for bøkene ved å lese dem sammen med barnet, vil du gi det et godt utgangspunkt for læring. Et barn som vokser opp med bøker, vil ta denne interessen med seg gjennom livet også som voksen.

Først vil det lille barnet utvide sitt ordforråd gjennom å lære ord på ulike gjenstander som fatter interesse, siden ord for tanker, følelser og abstrakte begreper. Gråt, glede og sorg kan formidles gjennom en god barnebok. Barnet utvikler også kreativitet, fantasi og evne til logisk tenkning ved lesing. Det uhyggelige blir ikke fullt så uhyggelig når det formidles med mammas eller pappas stemme. Det skremmende kan tilnærmes på en forsiktig måte som passer barnet.

Babyer kan ikke lese?

Å, joda. Det kan de! Av en eller annen grunn har mennesker vært lite opptatt av at babyer faktisk er merkelig ferdig utviklet på mange områder. Det nyfødte kan både lukte, føle, høre og se! Alle disse sansene vil det bruke når du sitter med knøttet på det trygge fanget ditt og for første gang holder opp en bok. Tydelige illustrasjoner og gjerne i kontrastene hvitt, svart og rødt ser barnet.

Fantasi og spontanitet – en utfordring til den voksne!

La barnet bestemme tempoet og stoppe opp ved ting som særlig fatter interessen. Det kan være bilder å kikke på, eller noe ved historien barnet ønsker å dvele med. Tilpass lesingen etter barnets alder. Til de minste barna er kanskje ikke teksten så viktig. Klarer du å bruke din egen fantasi og spontant fortelle om bildene i boken uten å henge deg opp i teksten? Dette kan være en utfordring for den voksne. Et lite barn synes monoton høytlesing av tekst er kjedelig. Fortell slik du vet barnet liker, legg oppmerksomhet til saker og ting du vet interesserer barnet.

Å, nei. Ikke den boken igjen!

Små barn vil ofte velge seg ut en favorittbok på samme måte som det vil velge seg ut en favorittsang eller favoritt video. Barnet vil forlange igjen, og igjen at akkurat den boken skal leses. Etter hundre ganger er det fortsatt like spennende å høre historien, som om det var første gang. Voksne vil vel ikke helt la seg begeistre på samme måten over den utslitte boka med det kjente innholdet …

Barn i 1 1/2 til 2 år liker ritualer og rutiner som gjentar seg. Gjenkjennelse skaper trygghet. La derfor barnet fortsette å ha en yndlingsbok som leses oftere enn de andre bøkene det har. Smør deg med tålmodighet, barnet vil tidsnok søke seg til andre historier og bøker.

 

Tips til barnelitteratur? Fra vårt eget sortiment kan vi anbefale denne samleboksen med fire eventyrbøker. Den passer også superbra som dåpspresang, eller julegave. Klikk her for å bestille

Leser du for ditt barn?

Foreningen Barnevakten publiserte et interessant innlegg om barns lesevaner, og viktigheten av at barn leser, og blir lest for. Under følger et forkortet utdrag av innlegget:
E-bok på mobilen kan være et alternativ til spill når barna venter på bussen. Og skal nettbrettet bort fra sengen, kan det være fint med en papirbok på puten.

«Gutter leser mindre»

Norske undersøkelser som «PISA», «PIRLS» og «Nasjonale prøver» viser at jenter har bedre leseferdigheter enn gutter. En britisk undersøkelse fra 2012 viser det samme, gutter er dårligere til å lese enn jenter. Rapporten sier at slik er det også i mange andre land.

Hvordan få gutter mer interessert i bøker?

Vi spør «Foreningen !les» om hvordan man kan få opp leselysten hos barn. – Det er viktig å ha tilgjengelig litteratur, enten det er snakk om papir, nett eller lyd. Dernest må bøkene formidles til barna, og vi voksne må vise at å lese er en ok aktivitet og at vi gjør det selv, forklarer Ole Ivar Burås Storø.
E-bøker og papirbøker. Man må trene for å bli god. Skal guttene få bedre leseferdigheter, må de lese mer, da er bøker en mulighet, enten papirbøker eller e-bøker.

Blir smartere av høytlesing

Din jobb som forelder starter allerede før barna kan lese selv. I Norge er vi flinke til å lese for barna. Leser du for barna, fører det til at barna selv leser bedre senere. Det fant amerikanske forskere ut i 2015 etter målinger av hjerneaktivitet der det foregår visuell tenkning.»

Snakk om bøkene

Av forskning så vet vi at det er mange barn som har problemer med å lære å lese, og selv om skolene aldri så mye råder foreldre til å lese med barna hver dag, så skjer det likevel ikke alltid. Noe som igjen kan gjøre at barna kommer på etterskudd, som igjen kan prege resten av skolegangen.
I følge nettsiden til forskning.no så peker et forskningsprosjekt på en enkel metode: Det gjelder å engasjere foreldrene og få dem til å forstå at problemer med å lære å lese ikke nødvendigvis er medfødt – at det virkelig hjelper å øve med dem hver dag.

Et eksempel er at foreldre skal snakke med barna om bøkene før de begynner å lese dem, for eksempel hva barna tror bøkene handler om.
Foreldrene bør også snakke med barna om bøkene mens de leser dem, blant annet om de forskjellige ordene som kan være vanskelige.

Et annet eksempel på råd til foreldre er å gi barnet ros for innsatsen det legger i å lære å lese og ikke for hvor godt det presterer.
Sist, men ikke minst, skal foreldrene snakke med barna om bøkene etter at de har lest dem.

Så igjen – Leser du for ditt barn? Etter å ha lest dette så bør svaret være – JA!