Barn og bøker – samhørighet og utvikling

Vårt evige fokus på temaet «barn og bøker», gjorde at vi fant denne artikkelen som er tidligere publisert av Psyk. spl. Elisabeth Lofthus på nettstedet https://www.kk.no. Les denne, og trekk lærdom …

God litteratur for barn er også god litteratur for voksne. Gjennom barnebøkene kan voksen og barn sammen få gode opplevelser. Lesestunden styrker samhørigheten og gir barnet en rolig stund med nærhet til mamma eller pappa. Ofte er det en god fysisk kontakt mellom voksen og barn ved lesestundene. Barnet sitter ofte på fanget, eller tett ved siden av den som leser. Noen leser også på sengekanten, kanskje som et fast legge-rituale. Du leser sammen med barnet og ikke bare for barnet.

Lesing er også en intellektuell beskjeftigelse som krever ro og konsentrasjon. Ved å gi ditt barn bøker og å skape interesse for bøkene ved å lese dem sammen med barnet, vil du gi det et godt utgangspunkt for læring. Et barn som vokser opp med bøker, vil ta denne interessen med seg gjennom livet også som voksen.

Først vil det lille barnet utvide sitt ordforråd gjennom å lære ord på ulike gjenstander som fatter interesse, siden ord for tanker, følelser og abstrakte begreper. Gråt, glede og sorg kan formidles gjennom en god barnebok. Barnet utvikler også kreativitet, fantasi og evne til logisk tenkning ved lesing. Det uhyggelige blir ikke fullt så uhyggelig når det formidles med mammas eller pappas stemme. Det skremmende kan tilnærmes på en forsiktig måte som passer barnet.

 

Babyer kan ikke lese?

Å, joda. Det kan de! Av en eller annen grunn har mennesker vært lite opptatt av at babyer faktisk er merkelig ferdig utviklet på mange områder. Det nyfødte kan både lukte, føle, høre og se! Alle disse sansene vil det bruke når du sitter med knøttet på det trygge fanget ditt og for første gang holder opp en bok. Tydelige illustrasjoner og gjerne i kontrastene hvitt, svart og rødt ser barnet.

 

Fantasi og spontanitet – en utfordring til den voksne!

La barnet bestemme tempoet og stoppe opp ved ting som særlig fatter interessen. Det kan være bilder å kikke på, eller noe ved historien barnet ønsker å dvele med. Tilpass lesingen etter barnets alder. Til de minste barna er kanskje ikke teksten så viktig. Klarer du å bruke din egen fantasi og spontant fortelle om bildene i boken uten å henge deg opp i teksten? Dette kan være en utfordring for den voksne. Et lite barn synes monoton høytlesing av tekst er kjedelig. Fortell slik du vet barnet liker, legg oppmerksomhet til saker og ting du vet interesserer barnet.

 

Å, nei. Ikke den boken igjen!

Små barn vil ofte velge seg ut en favorittbok på samme måte som det vil velge seg ut en favorittsang eller favoritt video. Barnet vil forlange igjen, og igjen at akkurat den boken skal leses. Etter hundre ganger er det fortsatt like spennende å høre historien, som om det var første gang. Voksne vil vel ikke helt la seg begeistre på samme måten over den utslitte boka med det kjente innholdet …

Barn i 1 1/2 til 2 år liker ritualer og rutiner som gjentar seg. Gjenkjennelse skaper trygghet. La derfor barnet fortsette å ha en yndlingsbok som leses oftere enn de andre bøkene det har. Smør deg med tålmodighet, barnet vil tidsnok søke seg til andre historier og bøker.

 

Tips til barnelitteratur? Fra vårt eget sortiment kan vi anbefale denne samleboksen med fire eventyrbøker. Den passer også superbra som dåpspresang, eller julegave. Klikk på boksen, og ta en titt da vel …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert Obligatoriske felt er merket *

18 − six =

Post kommentar