Vilkår og betingelser

Frakt og levering

Når vil jeg motta min bestilling?

Bertmark leverer sine bøker på bestilling og hver ordre vil bli håndtert manuelt.

Når det gjelder andre produkter enn bøker, kan kun varer vi har på eget lager bestilles. Vi forbeholder oss mot at varer kan ta slutt raskere enn saldoen i nettbutikken oppdateres.

Leveringstiden for din bestilling beregnes etter den normale leveringstiden fra lagerførende leverandør, og vi bestiller daglig inn etter behov. Forventet leveringstid er oppgitt på produktsiden for hver artikkel. Dersom du bestiller et produkt som skal sendes fra oss i løpet av 1-2 arbeidsdager, og et produkt som skal sendes i løpet av 2-5 arbeidsdager, kommer hele bestillingen til å bli sendt fra oss i løpet av 2-5 arbeidsdager. På denne måten belastes du porto bare en gang (eller får fri frakt). I tillegg til denne antatte leveringstiden kommer tiden det tar å sende pakken fra oss til deg.

Forventet leveringstid for bestillingen som helhet oppgis i kassen, før du bekrefter bestillingen.

Forsinkelse og delvis levering

Vi gjør vårt beste for å levere så raskt som mulig, men dessverre kan forsinkelser oppstå, og dette må vi ta forbehold om. Vi garanterer ikke levering innen en bestemt dag. Vi kan heller ikke utbetale erstatning ved en eventuell forsinkelse. Leveringsproblemer som vi kjenner til får du alltid informasjon om, dersom du har lagt inn en e-postadresse vi kan kontakte deg på.

Du har alltid rett til å heve kjøpet ved forsinket levering. Har du betalt med kort, vil det reserverte beløpet gå tilbake til din konto når kjøpet heves. Kortbetalinger trekkes ikke fra kontoen din før varen faktisk sendes fra oss.

Har du bestilt flere produkter i en ordre, vil vi ved forsinkelser alltid sende produktene vi har mottatt. Hvis en vare i bestillingen din er forsinket, pleier det ikke å handle om mange dager før vi får den inn på lager fra leverandør. Når varen har nådd oss sendes det straks videre til deg. Under «Min konto» kan du se om bestillingen er sendt.

Avbestilling

Bøker som er tilgjengelige for bestilling er bøker som finnes på lager hos våre leverandører. Andre produkter enn bøker kan kun bestilles når vi har dem på lager. Vi forbeholder oss mot at varer kan ta slutt raskere enn nettbutikken oppdateres. Vi garanterer aldri at bestillingen blir levert til en bestemt dato, og tar forbehold om at varen kan være utsolgt. Hvis et produkt blir utsolgt fra en leverandør vi samarbeider med, slettes den fra din bestilling og leveres ikke på et senere tidspunkt. Ved avbestilling sendes informasjon angående dette til deg via e-post. I e-posten tilbyr vi deg å sette bøker på overvåkning. Hvis du velger å overvåke en tittel, betyr det at du får tilsendt en e-post fra oss når/hvis den blir tilgjengelig for salg igjen. Andre produkter enn bøker kan ikke overvåkes.

Avbestilling når du betaler med kort

Dersom du har betalt med kort, kommer beløpet for den avbestilte varen automatisk tilbake til kontoen din i forbindelse med at resten av ordren sendes. Hvis du bare har bestilt en vare som deretter blir avbestilt, kommer vi til å slippe hele reservasjonen på kontoen din. Reservasjonen slippes senest innen 14 dager, normalt i løpet av et par dager.

Frakt

Når du handler som privatperson, får du pakken til ditt nærmeste postkontor/post i butikk, altså der du vanligvis henter post. Fraktkostnaden er 39 kr pr bestilling dersom summen for bestillingen er under 499 kr. Bestillinger som overstiger 499 kr leveres alltid fraktfritt. Dette gjelder alle våre forsendelser.

Bedrifter og institusjoner (stat og kommune) får varene levert direkte på døren som Bedriftspakke med Bring for bare 49 kr.

 

Hvor lenge ligger en forsendelse hos Posten/Post i butikk?

Forsendelsen ligger på ditt lokale postkontor i ca. 14 dager. Henter du ikke ut bestillingen din i tide vil den automatisk bli sendt i retur til oss. Vær oppmerksom på at din faktura forfaller etter 14 dager uansett om du har hentet ut pakken din hos posten eller ikke. Kontakt eventuellt kundeservice på kundeservice@bertmark.no

Retur og angrerett

Hvor lenge har jeg angrerett?

I henhold til angrefristloven gjelder full returrett i 14 dager fra tidspunktet du mottar varen, dersom du ikke ønsker å beholde den. Kontakt kundeservice på kundeservice@bertmark.no dersom du har spørsmål. Det er viktig at varen er i god stand, og at du legger ved kopi av din følgeseddel. Kunder har rett til å bruke angreretten på brukte varer mot en verdireduksjon, dersom varen er i god stand. Vær oppmerksom på at returretten ikke gjelder nedlastede e-bøker og lydbøker, da disse på grunn av sin beskaffenhet ikke kan returneres.

Koster det noe å returnere?

Du betaler ingen returavgift, men står selv for returportoen. Returportoen avhenger av boken/bøkenes vekt og avgjøres av postens portotabell.

Hva gjør jeg når jeg skal returnere?

Gjenbruk gjerne esken som produktet kom i når du returnerer. Hvis du ikke har embalasjen som boken ble sendt i kan du selvfølgelig bruke en annen embalasje.

Det viktigste er at du pakker returen godt inn og legg ved følgeseddelen eller annen informasjon som ordrenummer og kundeopplysninger. Hvis det mangler informasjon, kan vi ikke se at returen kommer fra deg.

Du betaler ingen returavgift, men står selv for returportoen. Send boken til følgende adresse:

Bertmark returer

Bertmark Norge

Henrich Gerners gate 14
1530 MOSS

Uavhentede forsendelser

Ved uavhentede forsendelser, som blir sendt i retur til oss fra utleveringstedet, tar vi en avgift på 149 kr for administrasjon samt returporto. Har du allerede betalt din ordre med kort eller faktura kommer 149 kr til og bli trukket fra tilbakebetalingen. Klarna (som tar hånd om kundebetalinger) kommer i løpet av kort tid til å ta kontakt med deg for en tilbakebetaling. Dersom du ennå ikke har betalt, kommer Klarna til å sende deg en oppdatert faktura der 149 kr gjenstår å betale.

Privatpersoner

Om du allerede har betalt hele din faktura kommer Klarna til å ta kontakt med deg for å gjøre en tilbakebetaling. Hvis du har spørsmål til Klarna om fakturaen din, kontakt Klarna her >.

Retur av hel ordre:

Send e-post til kundeservice@adlibris.com og skriv at hele din bestilling kommer i retur. Adlibris fryser så hele din faktura hos Klarna og avventer returen. Så snart returen er registrert inn hos oss, krediterer vi fakturaen og du skal ikke betale noe mer.

Retur av del av ordre:

Send e-post til kundeservice@bertmark.no og skriv hvilken/hvilke bok/bøker som kommer i retur. Bertmark fryser så hele din faktura hos Klarna og avventer returen. Når du mottar beskjed om at returen er ankommet Bertmark, betaler du inn resterende beløp på din bestilling. Du får ingen ny regning, men bruker originalfakturaen tilsendt via e-post og trekker fra beløpet for returen før du betaler. Det er viktig at du ikke betaler for den del av bestillingen du beholder før du har kontaktet oss og varslet om at din retur er på vei. Om du betaler inn en del av din faktura uten å først kontakte oss, vil systemet tro att du vil delbetale din faktura via Klarna konto. Forutsatt at du har vært i kontakt med oss og meddelt at din retur er på vei, går det bra å vente med å betale til du har fått en bekreftelse på at vi har mottatt returen.

Hvis du har betalt din bestilling med kort gjør vi en tilbakebetaling til kortet ditt igjen når vi mottar returen. Send oss en e-post på kundeservice@bertmark.no eller ring oss på 64 98 59 70

Bedrifter og offentlig forvaltning

Om bedrifter eller institusjoner har bestilt mot faktura og vil returnere: Ta alltid kontakt med oss på kundeservice@bertmark.no om dere vil sende noe i retur. Bedrifter betaler alltid inn hele fakturaens beløp og mottar så en kredittfaktura når returen registreres. Du mottar med andre ord ingen ny faktura, men betaler originalen som vanlig. Dette innebærer at summen for returen ikke automatisk avregnes mot en viss faktura. Har du ikke mulighet til å bruke kredittfakturaen via betalingsfil med KID-nummer, ta kontakt med Klarna og gi beskjed om hvilken faktura returbeløpet skal avregnes mot. Alternativt, gi Klarna dine kontoopplysninger og få kredittfakturaen utbetalt. Kontakt Klarna her

Om du har betalt din bestilling med kort, gjør vi en tilbakebetaling til kortet ditt igjen når vi mottar returen. Send oss en e-post på kundeservice@adlibris.com eller ring oss på 22 20 63 00. Ta kontakt med oss om du behøver bokføringsunderlag i forbindelse med tilbakebetalingen, så hjelper vi til med det.

Angreretten omfatter ikke

Angrerett omfatter ikke nedlastbare produkter siden de ikke kan returneres. Angreretten gjelder ikke ved defekte eller feilaktige varer, dette går under reklamasjon.

Priser og betaling

Våre betalingsmetoder

I samarbeid med Klarna kan vi tilby deg fakturabetaling, delbetaling, betalingsutsettelse og kortbetaling. For privatpersoner er faktura vanligvis forhåndsvalgt som betalingsalternativ, men du kan selv velge å endre dette til delbetaling, betalingsutsettelse eller kortbetaling. Avhengig av hvilket betalingsalternativ du har valgt, kan Klarna behøve å innhente kredittopplysninger.

Betalingsutsettelse: Du velger dette alternativet i kassen når du betaler. Her ser du betal-senest-dato, og finner link til vilkårene. Det vil tilkomme et etableringsgebyr på 39 kr per kjøpstilfelle. F.eks. Si at du handler for 5000 kr. Administrasjonsgebyr er 39 kr, og årlig effektiv rente blir da 6.42 %. Totalbeløpet for kjøpet på 5000 kr blir da 5039 kr.

Delbetaling: Delbetal fra 95,-/måned. Du kan når som helst betale hele beløpet. Du velger delbetaling ved å klikke i for Konto i kassen. Link til vilkårene finner du også der.

Vi samarbeider med Klarna AS. Våre fordringer overlates dermed til vår samarbeidspartner Klarna, som i sin tur overlater fordringene til Nordea Finans Sverige AB (publ). Segoria håndterer Klarnas inkassoærender. Betaling skal skje til det kontonummer som står angitt på den aktuelle fakturaen.

Hvorfor må jeg oppgi fødselsnummer?

Hos Adlibris kan du betale mot faktura, uten ekstra gebyr, og med 14 dagers forfallstid. På denne måten får du levert varene dine før du betaler dem, hvilket betyr at du blir innvilget kreditt gjennom Klarna. Klarna bruker fødselsnummeret for å utføre eventuell kredittsjekk, dersom du ikke er registrert i Klarnas kunderegister fra før. Datatilsynet tillater bruk av fødselsnummer til dette, les mer her. Dersom du vil handle uten å oppgi fødselsnummeret ditt, går det selvfølgelig fint å betale med kort. Dette velger du etter at du har bekreftet bestillingen, ved å klikke på kortbetaling på bekreftelsesiden.

Kredittsjekk

Ved valg av fakturabetaling kan Klarna gjøre en kredittsjekk på deg, i så fall vil du motta en gjenpart om dette. Gjenpart sendes hovedsakelig ut per e-post, alternativt per post. Dine personopplysninger behandles i henhold til personopplysningsloven.

Når du velger fakturabetaling får du beskjed om kreditten er innvilget, og vi kan håndtere ditt kjøp. Dersom fakturabetaling blir avvist, kan du velge en annen betalingsmåte eller kontakte Klarna.

Klarna faktura

Bestillinger foretatt av privatpersoner sendes mot faktura som forfaller til betaling etter 14 dager. Fakturaen blir sendt via e-post fra Klarna. Du kan se alle fakturaer du har ved å logge inn på Mine siderKlarna.no. Hvis du ikke har en kundeprofil hos Klarna, kan du skrive inn den e-postadressen du oppgav når du bestilte.

For bedrifter og offentlig forvaltning sendes bestillinger mot faktura som forfaller til betaling etter 30 dager. I feltet for fakturareferanse kan kunder angi referanseinformasjon som vil følge med bestillingen og skrives ut på fakturaen.

Adlibris kan ikke inngå en bindende kjøpsavtale med mindreårige uten foresattes godkjenning. Kredittkjøp, betaling mot faktura, kan kun gjennomføres av personer over 18 år.

For mer informasjon og fullstendige vilkår for Klarnas betalingsmetoder, se Klarna.no

For informasjon om din betaling, ta kontakt med Klarna på Klarna Support

Priser

Jf. Bokavtalen har norske bøker fastpris i utgivelsesåret og fram til og med 30. april påfølgende år. Vi har maks rabatt, d.v.s. 12,5 %, på alle fastprisede norske bøker. Unntaket er enkelte bokgrupper, som f.eks. fagbøker, lærebøker og pocketbøker, som ikke får rabatteres i fastprisperioden.

På engelske og skandinaviske bøker har vi svært lave priser.

Prisene på våre varer angis i norske kroner. Vi forbeholder oss retten til å endre prisene på nettstedet uten varsel.

Rabatter og avtaler

Hvis du har mottatt en rabattkode er du velkommen til å registrere den i kassen. Merk at du ikke kan kombinere flere rabatter.

Ettersom vi har så små marginer på våre bøker, har vi ikke mulighet til å gi rabatter. Et unntak kan være om du vil bestille et større antall av en viss tittel. Kontakt oss da via e-post på kundeservice@bertmark.no 

Personvern og sikkerhet

Personvern

I s

Sikkerhet

Ettersom vi har så små marginer på våre bøker, har vi ikke mulighet til å gi rabatter. Et unntak kan være om du vil bestille et større antall av en viss tittel. Kontakt oss da via e-post på kundeservice@bertmark.no