Vilkår og betingelser

 

Salgsbetingelser

Salgsbetingelsene er utarbeidet iht. Forbrukerrådets «Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett».

Innledning

  1. Avtalen
  2. Partene
  3. Pris
  4. Avtaleinngåelse
  5. Ordrebekreftelse
  6. Betalingen
  7. Levering
  8. Risiko for varen
  9. Angrerett
  10. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
  • Oppfyllelse
  • Heving
  • Erstatning
  1. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
  • Retting eller omlevering
  • Prisavslag
  • Heving
  1. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
  • Oppfyllelse
  • Heving
  • Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
  • Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
  1. Garanti
  2. Personopplysninger
  3. Informasjonskapsler
  4. Konfliktløsning

 

 

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet iht. Forbrukerombudets retningslinjer.


  1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen i nettbutikken, og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

 

  1. Partene

Selger: Bertmark Norge AS
Kontaktadresse: Henrich Gerners gate 14, 1530 MOSS
E-post: kundeservice@bertmark.no
Telefonnummer:  (+47) 64 98 59 70
Organisasjonsnummer: 923 823 603 MVA

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

 

  1. Pris

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Den oppgitte prisen for varen og tjenester gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt, og er den totale prisen kjøper skal betale. Den inkluderer alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre). Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.


  1. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.


  1. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.


  1. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.

For å kjøpe bøker på kreditt (Faktura, Betalingsutsettelse eller Avbetaling) må du være over 18 år. Er du ikke det, kan du få en av dine foresatte til å bestille for deg eller sammen med deg. Fakturaen må da være i en av dine foresattes navn. Hvis ordren betales med Visa/MasterCard, PayPal, eller postoppkrav, kan faktura- og leveringsadresse være i ditt navn.


  1. Levering

Pakker under 1 kg. sendes som A-post. Øvrige pakker som Servicepakke som må hentes på ditt nærmeste postkontor.

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Hvis selgeren besørger utsendelse av varen til kjøperen, plikter selger å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på ordinære vilkår for den type transport. Varen leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.


  1. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med avtalen.


  1. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Du kan laste ned angrerettskjema her

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

Kjøperen kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres, eller på lyd- og bildeopptak (herunder CDer, DVDer) eller datamaskinprogrammer hvor forseglingen er brutt. Det sistnevnte unntaket gjelder kun dersom selger klart og tydelig har opplyst om vilkårene for bortfall av angreretten på forseglingen.

Det er ikke angrerett på e-bøker fordi dette er et nedlastbart produkt og ingen fysisk vare. Når du bestiller vil ditt navn, tidspunkt for kjøp og hvem du har kjøpt den hos legges inn i filen/boken du laster ned.

Dersom e-boken din ikke lar seg laste ned, eller det blir noe annet galt med den, ta kontakt med Kundeservice.


  1. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.


  1. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.


  1. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, vil selger belaste kjøper med et gebyr på kr. 195 inkl. mva. Dette gebyret dekker selgers faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.


  1. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.


  1. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

bertmark.no (Bertmark Norge AS) er ansvarlig for personopplysningene du oppgir til oss. Vi oppgir ikke opplysninger om deg videre til noen utenfor bertmark.no (Bertmark Norge AS). Vi samler inn følgende opplysninger om kundene: navn, adresse, postnummer, poststed, e-postadresse og telefonnummer. Opplysningene er nødvendige for å kunne sende varene til rett leveringsadresse, faktura til rette vedkommende, og for å kontakte deg hvis det skulle være behov for det. Opplysningene blir bevart til du sletter opplysningene selv eller ber om at de blir slettet. Regnskapsopplysninger beholdes etter til enhver tid gjeldende lovverk om regnskap, pr i dag 10 år. Ønsker du å slette Din Profil, kontakt kundeservice@bertmark.no

Ved bruk av bankkort reserveres beløpet på saldo ved bestilling. Beløpet blir først trukket når faktura skrives ut og pakken sendes. Vår leverandør av kortbetalingsløsning er Nets som garanterer sikker netthandel ved bruk av BankID som verifisering ved kortbelastning. Les mer på Nets.eu


  1. Informasjonskapsler

Cookies (informasjonskapsler) på bertmark.no

Med nye EU-regler for informasjonsinnhenting og personvern lurer mange på hva «cookies» er.

Ved å bruke bertmark.no samtykker du i at vi kan sette cookies i din nettleser. 

«Cookies» – eller «informasjonskapsler» – er en standard teknologi som stort sett alle nettsider bruker i dag. En cookie er en liten tekstfil som legges i din nettlesers internminne, og den gjør at vi kan holde styr på hva du legger i handlekurven din og hvilke varer som presenteres, samt gir oss statistikk som vi bruker til å gjøre nettsidene våre bedre for brukerne våre. De fleste moderne nettlesere (Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari, Opera, etc.) er innstilt på å akseptere cookies automatisk, men du kan selv velge å endre innstillingene slik at cookies ikke blir akseptert. Vi gjør oppmerksom på at svært mange nettsider ikke vil fungere optimalt om du ikke aksepterer cookies.

Som de fleste andre nettsteder samler vi inn informasjon automatisk og lagrer den i loggfiler på våre servere. Dette er informasjon som f.eks. IP-adresser, hvilken type nettleser man bruker på våre sider, bredbåndsleverandører (ISP), operativsystemer, dato og tid for besøk, samt en del data om navigasjon.

Informasjonen vi samler inn bruker vi til å analysere trender, slik at vi kan gjøre nettsidene våre bedre for deg som besøker oss på nett, og for å kunne tilby mer relevant markedsføring. Informasjonen vil kun benyttes internt og vil ikke videreføres til noen 3. part og/eller andre personer utenfor haugenbok.no. Vi lagrer aldri informasjon som kan identifisere deg personlig.

Informasjonskapsler – personvern

Bruk av cookies
En cookie (informasjonskapsel), enten midlertidig eller vedvarende, er en liten fil som blir lagret på din datamaskin. Vanligvis bruker nettsteder en cookie til å forbedre din brukeropplevelse (raskere visning av sider) og ved innlogging.

Når du besøker bertmark.no lagrer vi både midlertidige og vedvarende cookies på din datamaskin. Midlertidige cookies lagres inntil du lukker nettleservinduet, og brukes til å din brukeropplevelse (raskere visning av sider) og ved innlogging. Vedvarende cookies lagres på din datamaskin for en viss tidsperiode (90 dager til 12 år). Vi bruker disse til å forbedre din brukeropplevelse og å oppdage Javascript-egenskaper.

Unngå cookies
Dersom du ikke ønsker å akseptere bruk av cookies, kan du tilpasse innstillingene i din nettleser (ofte under Internett valg) til å automatisk avvise cookies eller til å informere deg hver gang et nettsted vil lagre en cookie. Vennligst legg merke til at om du velger å automatisk avvise cookies, vil ikke alle funksjonaliteter på våre nettsider være tilgjengelige for deg.

Sletting av cookies
Du kan også slette cookies som har blitt lagret på din datamaskin. Dette gjør du via menyen i nettleseren din. Hvordan dette gjøres, avhenger av nettleseren din.

Cookies som oppdager JavaScript-egenskaper
For å få tilgang til alle funksjonene bør nettleseren din være satt til å tillate JavaScript. Dersom det ikke er tillatt i din nettleser vil du se en modifisert utgave av våre nettsider. Innstillingene for nettleseren finner du oftest under Verktøy/Innstillinger i menyen på nettleseren din.

Samtykke i bruk av cookies
Dersom dine innstillinger i din nettleser er satt til å akseptere cookies, samtykker du i at bertmark.no bruker cookies når du besøker våre nettsider.

Har du flere spørsmål rundt cookies, kontakt oss!


  1. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 10 og 11. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.